Arriba la traca final del RISC Musical amb Za! i El teatre magnètic

El programa RISC Musical clourà la seva edició d’enguany el proper diumenge 14 de juny amb un apoteòsic concert final amb les bandes de música experimental Za! (Barcelona) i El teatre magnètic (Tarragona) com a protagonistes. A més, durant el concert podrem gaudir de visuals en directe a càrrec del realitzador tarragoní Gerard Gil.

El concert està coorganitzat per El Teler de Llum, Vòrtex Produccions i el Festival REC. Les entrades tenen un preu de 10 € a taquilla i 8 € si s’adquireixen de forma anticipada a Shiva Music o bé al web Entradium.com.

 

RiscMusical_ok_2_teler

Un dels projectes de ‘Primer Test’ tindrà la seva estrena internacional a Karlovy Vary

La pel·lícula Game Over, d’Alba Sotorra, tindrà la seva estrena internacional al Festival de Karlovy Vary el proper mes de juliol.

El film va ser un dels projectes seleccionats pel REC per la primera edició de ‘Primer Test’, una secció dedicada a la presentació de films en fase de postproducció davant d’experts del sector cinematogràfic, per tal de rebre’n l’assessorament i afavorir l’entrada de les peces al mercat internacional.

Game Over s’estrenarà a la categoria competitiva de films documentals del festival (consulteu la notícia a Indiewire).

Aquesta estrena se suma a la world premiere que “Muerte en la Alcarria”, projecte present als ‘One-To-One’ del REC, va gaudir a Visions du Reel, un dels festivals més prestigiosos del circuit de documental.

 

Torna la programació de RISC dins d’El Teler de Llum

La nova proposta analitza la relació de la música i la imatge en moviment

Aquest mes de maig de 2015 torna la programació de “RISC”, la proposta audiovisual del Centre d’Art de Tarragona – El Teler de Llum, que compta amb el suport del REC. I torna amb molt ritme, amb un esdeveniment especial, el RISC Musical. Una proposta que analitza la relació de la música i la imatge en moviment a través de diverses iniciatives.

En aquesta ocasió, les connexions entre música i audiovisual es presentaran mitjançant el documental musical, un gènere que els últims anys ha evolucionat passant d’ocupar un nínxol pràcticament comercial fins a registres amb plantejaments artístics i personals. Així, el documental musical, sense perdre el seu vessant popular, s’ha consolidat com a camp de proves per a propostes innovadores.

D’aquesta manera, el RISC Musical presenta una varietat de facetes d’aquest gènere a nivell estilístic, de concepte, i temàtic. Totes aquestes propostes es complementaran amb un taller de creació i d’anàlisi de tendències. I com a esdeveniment fidel als seus propòsits, la música en viu no hi podrà faltar. Prepareu-vos pels rabiosos directes del RISC Musical!

RiscMusical_ok_2_teler

PROGRAMA

20 de maig, 19 h. Casal Sageta de Foc Projecció: Creant amb el personatge: Un lloc on caure mort, de M. A. Blanca i Raúl Cuevas.

Autodestrucció és una banda de punk-bronca del Montseny liderada per Càndid, un nihilista amb una vessant molt familiar. En plena crisi vital, el documental presenta la dicotomia entre allò públic i privat, punk i familia, farlopa i gintònic, tradicions i trencaments. Un lloc on caure mort mostra la revolució diària de dur la teva família pel bon camí mentre cantes himnes no-future i anti-sistema. Un documental sobre com gestionar el costat salvatge de la vida amb les virtuts de la classe mitjana, o com deia una crònica, “un documental sobre com de difícil és no ser un subnormal sense ser un puto imbècil”. Amb la presència del director M. A. Blanca. Posteriorment a la projecció, el cantant Càndid, líder d’Autodestrucció i protagonista de la cinta, ens regalarà un petit concert acústic.

Dijous, 21 de maig, a les 11h, aula 505 Taller: Musicant l’Audiovisual. RISC Musical a la URV

Aprofitant la visita a Tarragona dels realitzadors de les pel·lícules Un lloc on caure mort Las más macabras de las vidas, la Universitat Rovira i Virgili acollirà un taller dual obert al públic dut a terme pels esmentats directors.

M. A. Blanca: Com pensar els gèneres musicals: documental, format tv, videoclip

El realitzador i guionista Miguel Ángel Blanca, autor de Las chicas solas tocan el violín i guionista de Temporada 92-93Padre Modelo, i Amistad (curtmetratges) i de Somos gente honrada i Estás invitado a la fiesta (llargmetratges). També és autor, com a cap de desenvolupament de BoogalooFilms del projecte transmèdia Yourlostmemories.com, del qual en resulta la pel·lícula homònima, codirigida amb Alejandro Marzoa, Yourlostmemories. D’aquest projecte també en surt la peça audiovisual musicada en directeDespués de la Generación Feliz. Recentment ha realitzat el documental musical Un lloc on caure mort, que es podrà veure a Tarragona gràcies al RISC.

M. A. Blanca abastarà el procés creatiu de projectes que combinen la música i l’audiovisual, aproximant-se a diferents opcions creatives com les que ha dut a terme en la seva carrera. Parlarà de les recopil·lacions d’arxiu, la resignificació a partir del muntatge, les qüestions a plantejar-se en un projecte documental, i quins espais ofereix la televisió per a formats que tractin aquests temes.

Kikol Grau: Muntatge, ritmes, significats subversius

Kikol Grau és realitzador de programes televisius com Metrópolis (TVE) i director de documentals musicals i històrics molt diversos. Treballa habitualment a partir de l’arxiu, generant narracions i significats a partir del muntatge, amb recurs habitual a la música popular contemporània, el còmic o el collage. Va iniciar la seva carrera a Clot TV (BTV) amb magazín lliure com Por la Kara TV i, posteriorment, Gabinete de Crisis. També és realitzador de nombrosos videoclips de bandes com Tu Madre, Diego Paqué, K-Tulu, Sociedad Alkoholica, Toni Manero o Salvaje Montoya.

A més, té un conjunt de vídeos experimentals com Jasón Total MassacreDocutrola cómo convertirse en un pirata de la televisiónBarriotonia (instal·lació CCCB), Destroy Technology o Apocalipsis 2000. A la seva xerrada a la URV, Kikol Grau farà un taller de la importància de les matèries plàstiques i els materials diferencials en la generació d’un audiovisual. Com jugar amb les convencions dels diferents formats, com generar espais de llibertat des de la televisió, i com semantitzar les imatges per generar productes que subverteixen tota versió oficial.

21 de maig, 19 h. Sala El Cau: L’arxiu rabiós: LAS MÁS MACABRAS DE LAS VIDAS + MEDIEVO (Live)

Las más macabras de las vidas presenta la particular història d’Eskorbuto, el grup punk de Bilbao que va revolucionar la música a principis dels vuitanta, i que s’ha convertit en una llegenda de la contracultura de l’Estat Espanyol. És una pel•lícula historicomediàtica, que utilitzant “search-footage” (arxiu buscat, en contraposició al ja normalitzat “found-footage”), de concerts i declaracions dels membres de la banda, noticiaris, pel·lícules i vídeos amateurs de l’època, va traçant la crònica d’aquella dècada, en què l’atur, la repressió policial, i l’inici vacil·lant d’un estat de benestar que excloïa els marginats, havien creat un ambient d’apatia i dolor del qual la ràbia d’Eskorbuto es va convertir en emblema de rebel·lia.

Després de Las más macabras de las vidas, i partint de la mateixa perspectiva contundent de reciclatge d’arxiu i la regurgitació de la sobre-informació de la societat-mèdia, arriba el turmix d’imatges de la banda MEDIEVO, amb el seu show de darkwave LiveCinema. Des d’una electrònica obscura i asfixiant, la banda assetja explícitament la classe política i critica el conformisme social. Proclama l’extermini de l’actual sistema neofeudal mitjançant una revolució violenta i sense concessions com a únic mode de salvació. Les seves lletres realitzen un descens a la retòrica de batalla i a la poesia subversiva amb un enfocament sobri, aconseguit a base de so industrial i analògic, i una posada en escena amb projeccions de remix audiovisual multipantalla, creant un clima de drama i ansietat que interpel·la constantment l’espectador.

Diumenge 14 de Juny, 21 h. Sala Zero: De la Rauxa a la faula: ZA! + Gerard Gil (visual live)

ZA! és una de les bandes més potents i admirades de l’escena espanyola, un circ ambulant, dos nois i una dotzena d’instruments. Una orquestra supersònica que combina ritmes africas, noise, math rock, sons dels pastors de Tuva, poliritmes balinesos, trip hop maurità, distorsió, dansa i drones. Amb àlbums com WanananaiMegaflowMacumbaMuerte, Eki Eki Eki Kazam! han presentat els seus hipercomposats temes, que en directe es transformen en una col·lisió sònica una sessió xamànica, generant una increïble experiència col·lectiva.

El creador tarragoní, un dels més destacats de l’escena audiovisual tarragonina, ens farà un directe audiovisual. Apropant-se a l’experiència amb Les aus a la pedrera (“DeProp”, març 2010), amb la seva càmera-ploma dibuixarà abstraccions figuratives impossibles per al Dadaísme musical dels ZA!. Una forma immillorable de tancar el RISC MUSICAL.

Les “pelis REC” continuen de gira

 

Després de les projeccions realitzades durant el mes d’abril, la guanyadora de la Semaine de la Critique el 2014 i del REC 2014 continua sent demanada pels espectadors. THE TRIBE torna aquest mes als cinemes Zumzeig i a La Casa Encendida amb el recolzament del Festival REC.

Al Zumzeig, les projeccions es duran a terme a partir del 8 de maig (consulta el programa en PDF). A La Casa Encendida, la pel·lícula es podrà veure en una única sessió, el 24 de maig a les 20 h (+info).

Paral·lelament, en aquest mes de maig viurem l’estrena d’altres films que van passar pel REC com LAS ALTAS PRESIONES, Menció Especial del Jurat Jove. Després de tenir la seva estrena catalana al desembre a Tarragona i passar per certàmens com el D’A, el 8 de maig el film arribarà a pantalles de tota Espanya.

També ens plau anunciar la première a festivals de pel·lícules que han participat de les nostres activitats professionals, com GAME OVER, d’Alba Sotorra (“Primer Test”), estrenada a Màlaga i a Documenta Madrid, o LA MUERTE EN LA ALCARRIA, de Fernando Pomares (“One-To-One”), que s’ha estrenat al prestigiós Visions du Reel, a Suïssa.

 

OFF THE WALL arriba a Perú

 

Del 20 al 30 de maig, el projecte OFF THE WALL viatjarà a Lima i a altres ciutats del Perú, en el marc del festival Al Este de Lima.

OFF THE WALL ja es va poder veure el mes passat a Montevideo (Uruguay) i a Rouen (França), i en els propers mesos continuarà amb el seu recorregut internacional.

 

Torna el RISC!

 

Aquest mes de maig torna el RISC, el programa de creació audiovisual que el Teler de Llum desenvolupa en col·laboració amb el REC.

La música serà, aquest cop, la protagonista d’un programa ple de sorpreses que us descobrirem ben aviat.

Les activitats programades es duran a terme a partir del 20 de maig i tornaran a portar la pantalla de cinema als indrets més insospitats. Estigueu atents!

 

El projecte ‘OFF THE WALL’ arriba a Rouen i a Montevideo

El programa OFF THE WALL ha arribat aquest mes al 33 Festival Internacional del Uruguay, que se celebra entre l’1 i el 12 d’abril a Montevideo. Des del Festival, que es troba ja en els seus darrers dies de projeccions, s’ha destacat el gran èxit de públic i la bona acollida de les pel·lícules del programa. OFF THE WALL estarà present també a la desena edició del festival ‘À l’Est du Nouveau’ de cinema europeu, que tindrà lloc a Rouen (França)  del 17 al 24 d’abril. A més, el projecte OFF THE WALL col·laborarà durant aquest mes a un nou festival que neix a Barcelona, SerializadosFest, amb la projecció del film Disco & Atomic War el proper divendres 17 d’abril (+info).

‘The Tribe’ entra aquest mes a les sales amb el recolzament del REC

Mentre 2 otoños, 3 inviernos continua als cinemes, i s’espera les estrenes aviat deLos hongos o 52 tuesdays, el Festival REC dóna un pas més en el recolzament de nous directors amb la distribució de The Tribe. El film, que va ser premiat ex aequocom a millor Opera Prima al REC 2014, tindrà aquest mes d’abril una primera entrada a les sales, a les ciutats de Barcelona i Madrid. Després del seu recorregut per festivals arreu del món, la pel·lícula es podrà veure als cinemes Zumzeig, a Barcelona, en quatre sessions: dijous dia 9 d’abril a les 21:20, dissabte 11 a les 22 h, diumenge 12 a les 21:10 i dimarts 14 d’abril a les 21:30.  A Madrid, el film es projectarà a La Casa Encendida dissabte 18 d’abril i diumenge 24 de maig, a les 20 h. The Tribe, dirigida per Miroslav Slaboshpitsky, es va estrenar el passat 2014 a Cannes, on va aconseguir el premi de a la Semaine de la Critique. El film també va obtenir el FIPRESCI als Premis del Cinema Europeu,  i ha estat la millor opera prima europea de l’any segons l’Acadèmia Europea de Cinema (Discovery Award als EFA Awards).

 

El Festival REC es consolida com a plataforma de suport als nous creadors

Els programadors internacionals i altres agents audiovisuals destaquen el creixement qualitatiu de la vessant professional i l’alt nivell dels films seleccionats ‘Los Hongos’, ‘Viktoria’ i ‘No One’s Child’ s’erigeixen com les grans triomfadores de la catorzena edició

El REC Festival Internacional de Cinema de Tarragona s’ha convertit en una iniciativa decisiva pel futur d’algunes noves produccions cinematogràfiques. Ho han afirmat els diversos professionals que han viscut la catorzena edició del certamen i han participat en les seves activitats.

Un d’ells és el periodista portuguès i programador de “New Directors, New Films” Fernando Vásquez, que veu en el festival una de les llums que podria ajudar a aclarir alguns “núvols negres” que planegen sobre el panorama del cinema espanyol. Vásquez assegura haver quedat gratament sorprès per un festival petit però amb un futur prometedor i destaca l’alt nivell d’un programa “curiosament escollit” d’operes primes i molt especialment les activitats paral·leles per donar suport als directors novells.

En el mateix sentit, Pamela Pianezza, crítica de cinema i programadora a la Semaine de la Critique de Cannes i Visions du Réel, ha valorat els festivals com el REC que es reinventen amb noves propostes per impulsar nous creadors i projectar internacionalment el cinema espanyol.

Per Nicola Falcinella, membre del Jurat Internacional i programador la Settimana della Critica de Venècia, el REC és “el festival que Tarragona i el públic necessita”. El periodista i crític de cinema italià subratlla que és “una bona oportunitat pels joves cineastes catalans, espanyols i estrangers i el millor punt de trobada perquè estudiants de cinema i professionals puguin compartir experiències i opinions”.

En aquesta línia, director del Festival REC, Xavier García Puerto ha parlat del creixement qualitatiu de la vessant dirigida als professionals que comencen la seva carrera. Més enllà de la projecció de pel·lícules, el festival ha creat la nova convocatòria Primer Test per directors o productors novells amb projectes en fase de post-producció. Es tracta d’un fòrum on els nous creadors presenten les seves obres a un grup de film agents que els ajuden a prendre bones decisions.

Les trobades personals one to one entre programadors internacionals i productors de tot Catalunya o les ja consolidades jornades professionals són altres de les activitats per enllaçar l’àmbit professional amb els joves que han dirigit la seva primera obra o que tot just es plantegen començar la seva carrera. Aquesta aposta pel cinema del futur i per compartir coneixement com a motor per al desenvolupament del talent és una de les parts més diferenciadores del Festival REC, que es presenta al gran públic com una selecció de primers i segons llargmetratges de directors revelació.

La catorzena edició ha comptat amb un programa molt potent, també elogiat pels experts, com demostra que s’hagin reconegut la meitat de les obres en secció competitiva. Juli Berkes, productora de “For Some Inexplicable Reason” ha destaca l’alta qualitat de la selecció i assegura que el REC ha estat una gran experiència per ella. “M’he sentit com una part de l’equipi no com una simple visitant”, afirma.

En paraules de Nicola Falcinella, “és una selecció que ha fet difícil escollir la millor perquè el programa era farcit de bones pel·lícules”. Per aquest motiu el jurat internacional ha decidit concedir el Premi a la Millor Opera Prima exaequo a “Los Hongos” i “The Tribe”. “Los Hongos”, la pel·lícula més guardonada també ha rebut el Premi del Jurat Jove i una menció especial del Jurat de la Crítica.

Els jurats han destacat el seu vitalisme i energia d’aquest retrat d’una amistat i una societat que defuig de tots els clixés; la frescor, complexitat i complicitat profunda en la relació dels personatges, i els valors humans s’obren pas en una complicada realitat cultural, política i social.

Les altres grans triomfadores han estat “Viktoria”, que s’ha emportat el premi de la Crítica i una menció del Jurat Internacional; “No One’s Child”, que s’ha posat el públic a la butxaca i rebrà una ajuda a la distribució, i “Las Altas Presiones”, que ha rebut una menció especial del Jurat Jove.

‘Los Hongos’, ‘Viktoria’ i ‘No One’s Child’ s’erigeixen com les grans triomfadores del Festival REC

El director del festival destaca l’èxit de públic, l’alt nivell de tot el palmarès i el creixement qualitatiu de la part més professional 

Los Hongos” ha estat la pel·lícula més guardonada del REC. Festival Internacional de Cinema de Tarragona amb dos premis (el de la Millor Opera Prima i el del Jurat Jove) i una menció especial del Jurat de la Crítica.

Les altres grans triomfadores han estat “Viktoria”, que s’ha emportat el premi de la Crítica i una menció del Jurat Internacional; “No One’s Child”, que s’ha posat el públic a la butxaca i rebrà una ajuda a la distribució, i “The Tribe”, que també ha guanyat exaequo el Premi a la Millor Opera Prima (conjuntament amb “Los Hongos”). Per últim, “Las Altas Presiones” ha rebut una menció especial del Jurat Jove. Els tres jurats del festival han fet públic el seu veredicte avui durant el brunch de cloenda. Tots ells han destacat l’alta qualitat d’un programa d’alçada. En paraules de Nicola Falcinella, membre del Jurat Internacional i programador de Venècia, “és una selecció que ha fet difícil escollir la millor perquè el programa era farcit de bones pel·lícules”.

El director del REC, Xavi Garcia Puerto, ha destacat la potència de la selecció de films, com demostra que s’hagin reconegut la meitat de les obres en secció competitiva. També ha aprofitat per fer balanç del REC, que tanca la catorzena edició amb més de 3.500 espectadors, superant lleugerament les xifres de l’any passat.

Més enllà del públic, Garcia Puerto  ha posat en valor el creixement qualitatiu de la part dedicada als professionals, que enguany s’ha ampliat amb la nova convocatòria Primer Test. Durant els matins també s’han celebrat trobades personals one to one entre programadors internacionals i productors de tot Catalunya i les terceres jornades professionals amb la col·laboració del Servei de Desenvolupament Empresarial (SDE) de la Generalitat i la Tarragona Film Office de l’Ajuntament. A més, s’han fet xerrades a la Universitat Rovira i Virgili i projeccions pels alumnes dels instituts. Tot plegat fa que el festival s’eixampli més enllà de la projecció de pel·lícules.

El tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Tarragona, Xavier Tarrés, ha recordat que Tarragona continua apostant pel REC dins les possibilitats i marges que té, ha assegurat que la ciutat sempre estarà al costat del cinema independent i ha agraït la feina feta, el ressò que suposa el festival per Tarragona i la tasca de projectar el nom de la ciutat al món.

El Jurat Internacional

El jurat internacional ha decidit concedir el premi Opera Prima ex aequo a “Los Hongos”  i “The Tribe” i una menció especial a “Viktoria”.  “Hem vist 10 pel·lícules de gran qualitat i ha estat fàcil posar-nos d’acord però difícil premiar-ne una de sola”, ha assegurat Nicola Falcinella, programador de la Settimana della Critica de Venezia, que ha parlat en nom del jurat, format també per Carlos Marqués-Marcet, director de “10.000 km”, i Fernando Vásquez, periodista de Nisimazine i Programador de New Directors, New Films.

Falcinella ha explicat que han atorgat el premi a “Los Hongos”, pel “vitalisme i l’energia” d’aquest “retrat d’una amistat i una societat que defuig de tots els clixés”. En el veredicte, el jurat destaca “la frescor, complexitat i complicitat profunda en la relació dels personatges” d’una pel·lícula “molt local i a la vegada universal” amb “una estructura narrativa lliure però alhora precisa, que no té por a desviar-se sense perdre ni ser ostatge de la seva pròpia proposta”.

L’altre premi ex aequo a la Millor Opera Prima és per “The Tribe” per “l’ús de les eines cinematogràfiques amb absoluta precisió i maduresa, especialment en la seva coreogràfica posada en escena i el subtil però radical ús del so”.  Pel jurat és una reflexió sobre la corrupció i la falta d’esperança de la joventut del país.

La menció especial del jurat internacional ha anat a parar a “Viktoria” per “la seva proposta estètica entre el real i l’imaginari, fruit d’una perfecta simbiosi entre direcció, direcció de fotografia i direcció d’art en la recerca no només de belles imatges, sinó d’imatges justes”.

El Jurat de la Crítica

El jurat de l’Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics ha concedit el Premi de la Crítica a “Viktoria”, de Maya Vitkova, “per la seva capacitat per narrar una faula èpica a la vegada que personal, per una posada en escena farcida de seqüències oníriques que s’integra en un relat ambiciós que descriu les convulsions polítiques al llarg dels anys en un país com Bulgària i per la seva desbordada originalitat i valentia”.

L’artista visual, escriptora i crítica Marla Jacarilla, que ha llegit el veredicte en nom del jurat, també ha explicat que han decidit atorgar una menció especial a “Los Hongos” per “la frescor que desprenen la posada en escena i els personatges, per ser capaç d’explicar una història que fuig dels clixés i estereotips i per demostrar que la rebel·lia pot i ha de ser constructiva”.

El Jurat Jove

El Premi del Jurat Jove ha estat per “Los Hongos”.  La portaveu del jurat, Núria Oliveras, ha definit el film com “un llargmetratge honest que ens mostra com els valors humans s’obren pas en una complicada realitat cultural, política i social alhora que trenca estereotips, una pel·lícula que dissol barreres geogràfiques mostrant una realitat comuna”.

Finalment, una menció especial del Jurat Jove ha reconegut la “capacitat de retratar els espais i les relacions quotidianes d’una generació” de “Las Altas Presiones”.

El director del festival destaca el éxito del público, el alto nivel del palmarès y el crecimiento calitativo de la parte más profesional 

Subscriu-te al newsletter