El Festival REC projectarà pel·lícules de quatre continents en la seva edició més internacional

Del 3 al 8 de desembre, Tarragona veurà les millors operes primes del món i escoltarà els seus protagonistes

Tarragona tornarà a ser una ciutat de pel·lícula del 3 al 8 de desembre. El XIV REC. Festival Internacional de Cinema 2014 portarà a Tarragona més d’una vintena de pel·lícules procedents de quatre continents, avalades amb premis a Venècia, Berlín, Cannes o Sundance, entre altres. L’Antiga Audiència apagarà els llums per projectar els millors debuts cinematogràfics internacionals i els encendrà per escoltar les reflexions i vivències dels seus autors i altres experts en la matèria. Tarragona es prepara per descobrir nous talents durant sis dies atapeïts de cinema independent.

El director del festival, Xavier García Puerto, i la tinent d’alcalde de Cultura, Begoña Floría, han presentat avui la cartellera més internacional de la història del REC i totes les activitats programades al voltant dels nous creadors. A més de la col·laboració de l’Ajuntament de Tarragona, bona part del pressupost d’aquesta catorzena edició del festival ve del programa europeu Creative Europe.

Les entrades anticipades ja es poden comprar a l’Oficina de Turisme de la Rambla Nova, Shiva Music (c/ Cos del Bou, 15), Bar Catalunya (av Catalunya, 30), El Lloro (c/ Governador González, 18) i Cafè Restaurant la Cantonada (c/ Fortuny, 23).

Més d’una vintena d’estrenes

Opera Prima continua essent la secció principal del festival, que aquest 2014 arriba amb 10 films a competició i quatre projeccions especials fora de concurs, la majoria de les quals són estrenes a Catalunya i fins i tot a Espanya. A la cartellera s’hi afegeix una sessió de cinema familiar, que compta amb la col·laboració de les Nits de Cinema Oriental de Vic i el Minipop; les cinc pel·lícules del projecte europeu sobre la caiguda del mur de Berlin Off the Wall al CaixaFòrum; els primers treballs de dos directors consagrats dins de la segona edició de My First Time, i cinc curts i un llarg de la secció Autors de Tarragona.

Però el REC no només és una sèrie de presentacions i projeccions de primícies cinematogràfiques. El festival s’ha convertit en una plataforma de referència pels directors que comencen la seva carrera i, en aquesta línia de donar suport als nous talents, enguany ha fet un pas endavant creant la convocatòria Primer Test per a llargmetratges en fase de post-producció. En sessions a porta tancada, els creadors seleccionats es trobaran amb diversos experts que els ajudaran a completar l’obra i suggerir camins per a la seva difusió i circulació internacional en un indústria contínuament canviant. Aquesta novetat del 2014 es complementa amb les habituals visites de diversos convidats del festival a la Universitat Rovira i Virgili i la jornada professional, que en aquesta ocasió se centrarà en donar idees i recursos per desenvolupar projectes audiovisuals.

En l’apartat més lúdic i nocturn, la popular Nit Bizarra del 6 de desembre serà del quartet La Inercia i el seu especial Soviet Bizarro i del surrealisme i el ritme màgic de Joe Crepúsculo, arrodonit per Fea Dj’s. El dia abans, Truna y sus Monstruos ens oferirà un concert visual d’electrònica, acústica i altres bitxets. I el dia després, la festa continuarà a la Sala El Cau.

Els films d’Opera Prima

La primera projecció d’Opera Prima, el 4 de desembre, és un film romanès, Gran Premi del Jurat al Festival de Roma, que explora el poder de l’estat policial en l’era comunista i que també forma part del projecte Off the Wall. Quod Erat Demonstrandum és la pel·lícula més rodona i elegant del festival. El mateix dijous el REC rebrà la premiada com a millor directora a Sundance. L’australiana Sophie Hyde ens ofereix un relat coral i emotiu sobre l’amor, els afectes i les noves formes de família amb 52 Martes.

El divendres la cinta ucraïnesa The Tribe deixarà el públic sense paraules amb la història d’un adolescent sordmut que ingressa en una escola especial. I després serà el torn de 3 Otoños 3 Inviernos, la peli francesa indie de la temporada que ja s’ha fet amb diversos premis del públic i el del Festival de Torí.

Dissabte el festival gaudirà d’un thriller obscur i sorprenent seleccionat a Venècia, Toronto, BFI London, Rotterdam, Hong Kong i Sant Francisco. Trap Street és l’òpera prima de Vivian Qu, una de les productores de referència del cinema independent xinès. I de la Xina a Hongria, on es va rodar For some inexplicable reason, un ‘coming age story’ poc convencional sobre la insuportable alegria de ser jove. La nit de dissabte serà per descobrir una altra opera prima d’Off the Wall anomenada Viktoria, situada a la Romania de finals dels 70, que explica la vida d’una nena que neix sense cordó umbilical i passa a ser un símbol pel comunisme.

Diumenge no hi haurà temps per la migdiada perquè a les 16 hores començarà la demolidora pel·lícula eslovaca Class Enemy, finalista als premis Lux del Parlament Europeu. La tarda continuarà amb Los Hongos, una producció colombiana, francesa, argentina i alemanya que va ser una de las sensacions de Locarno, on es va fer amb el Premi Especial del Jurat. El dia acabarà amb una altra entrega d’Off the Wall. No one’s child és la història d’un nen salvatge trobat el 1988 a les profundes muntanyes bosnianes que va seduir a públic i crítica al Festival de Venència.

La graella s’acaba de completar amb quatre estrenes espanyoles que s’anunciaran en els propers dies.

My First Time

My First Time és una secció que sorgeix per apropar i donar a conèixer els orígens d’un cineasta consagrat, amb personalitat, i mostrar al públic quin ha estat el seu camí fins al moment actual d’expressió creativa. En la seva segona edició, l’escollit és Ventura Pons. El director, guionista i productor serà l’estrella convidada a la inauguració del festival, que se celebrarà el dia 4 de desembre. Durant l’acte es projectarà la seva primera pel·lícula Ocaña, retrat intermitent, rodada el 1977 a la Barcelona post-franquista.

D’altra banda, My First Time Cult, que retrata cineastes de referència de la mà de creadors contemporanis, es fixarà en 9 Cartas a Berta de Basilio Martín Patino i l’homenatge de la documentalista Virgina García del Pino, que va escriure La Décima Carta.

El cicle de cinema Off the Wall arriba dilluns a Caixaforum Tarragona

El programa europeu, liderat pel festival REC, viatjarà a Itàlia, França, Finlàndia, Estònia i d’altres països durant més de mig any: és una selecció d’una desena de films de creadors emergents d’Europa de l’Est que comparteixen vivències a l’altra banda del mur de Berlín

off_logo_high

“All that I Love” del director polonès Jacek Borcuch serà la primera pel·lícula

El cicle de cinema Off the Wall arrencarà dilluns, 3 de novembre, a Caixaforum Tarragona amb “All that I Love” del director polonès Jacek Borcuch. Aquesta pel·lícula sobre la vida d’un grup de rock en temps de la llei marcial donarà el tret de sortida d’aquest programa europeu liderat pel festival REC que compta amb el suport per a foment de nous públics de Creative Europe de la Unió Europea.
Els primers cinc films es projectaran els dilluns de novembre i el primer de desembre a Caixaforum i la resta formaran part del programa Focus In que cada any el Festival REC dedica a una corrent del cinema contemporani.
Posteriorment, el cicle se n’anirà de gira pels principals festivals d’Itàlia, França, Finlàndia, Estònia, Holanda i Bòsnia-Hercegovina.

Una nova fornada de directors

El projecte europeu ha reunit una desena de pel·lícules de creadors emergents d’Europa de l’Est ambientades a les acaballes del sistema soviètic. Es tracta d’una nova generació de directors, nascuts des de mitjans dels anys 70 a països com Sèrbia, Estònia o  Polònia, que comparteixen vivències d’un passat comú, quan s’acompleixen 25 anys de la caiguda del mur de Berlín.
Off the Wall pretén donar a conèixer la història recent d’una part fonamental d’Europa des del punt de vista dels que la van viure en pròpia pell a l’altra banda del mur.  D’aquesta manera, el públic tindrà l’oportunitat de posar-se davant d’un mirall, descobrir la fascinació que provocava occident i el model capitalista, i deixar-se portar per històries molt diferents amb el mateix teló de fons.
El cicle inclou obres que van de la comèdia fins a la ficció històrica, passant pel mockumentary i el found footage. Skaters a Berlín Oriental, punk a la Polonia dels 80, ‘el cotxe fantàstic’, la música disco i com van impactar al règim soviètic, supervivents del Mur i més fàbules post-comunistes ens envairan tot aquest mes.

La cartellera de Caixaforum

DILLUNS 3 DE NOVEMBRE // 19:30 H
ALL THAT I LOVE – ALLÒ QUE ESTIMEM

Comèdia/Drama/Música // Polònia // Durada: 95’ // 2009 // Director: Jacek Borcuch // Intèrprets: Mateusz Kosciukiewicz, Olga Frycz, Jakub Gierszal

images

Janek és un jove actiu i romàntic, cantant d’una banda punk, mentre són pare és capità de la Marina a la Polònia dels 80. Rebel i apassionat, lluita contra el sistema a la seva, fins que una marea global el passa per sobre: arriba el temps de ‘Solidarnost’. La força de l’autoritat i la llei marcial faran trontollar la seva vida. La història del primer amor, el somni de la joventut, i altres històries ja explicades al cinema, venen aquí marcades per les tensions polítiques al país, i el conflicte entre els ideals i la repressió. Una magnífica ambientació acompanyada d’una acurada fotografia presenta d’una manera efervescent l’afany del llibertat més enllà del control del grup d’amics dins d’una història de primeres vegades. Estrenada a Sundance, el film va ser àmpliament popular, el que el va dur a ser nominada a l’Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa 2011.

 

DILLUNS 10 DE NOVEMBRE // 19:30 H
THIS AIN’T CALIFORNIA – AIXÒ NO ÉS CALIFORNIA

Documental/Històric // País: Alemanya // Durada: 90’ // Any: 2012 // Director i guionistes: Marten Persiel, Ira Wedel // Intèrprets: David Nathan, Anneke Schwabe, Bill Clinton

This Ain't California (2012) 2

Skaters a l’altra banda del Mur? Aquest dinàmic i accelerat documental és un viatge al desconegut món dels ‘Rollbreattfahrer’, com es coneixien els skaters de la República Democràtica d’Alemanya. Una faula punk creada per un grup de joves amb els nivells d’energia per gravar-se a ells mateixos en Super 8, en un món dominat per la jerarquia i la repressió. Les seves gravacions originals, mesclades amb animació, trobades amb els protagonistes a dia d’avui, tot acompanyat d’una banda sonora tan canyera i energètica com els seus protagonistes tracten de redefinir el gènere documental. “Skating as freedom” és un dels leitmotif del film, mentre al carrer els deien “La RDA no ha de ser així, els carrers no són per divertir-se”, mentre ells responien patinant a Alexanderplatz, i llençant-se dels punts més alts. THIS AIN’T CALIFORNIA és una celebració de les ganes de viure, un himne al poder subversiu de la vitalitat, una pel·lícula sobre skaters feta per skaters, que va viatjar a festivals de mig món després de ser considerada la millor pel·lícula alemanya a la Berlinale.

DILLUNS 17 DE NOVEMBRE // 19:30 H
KRÓLIK PO BERLINSKU – CONILL A LA BERLINESA

Documental // País: Polònia/Alemanya // Durada: 38’ // Any: 2010 // Director i guionistes: Bartosz Konopka, Mateusz Romaszkan, Piotr Rosolowski, Anna Wyda

krolik

Una història del Mur de Berlín, des d’una perspectiva insòlita: els conills que van viure a l’espai intermedi de les parets de ciment durant tres dècades. Han sigut testimoni de la visita de trobades i personatges històrics, del pas del filat de ferro al mur de formigó, revoltes i tiroteigs, i els únics que vivien en pau, eren ells. Durant 28 anys, la “Death Zone” va ser el seu santuari: una munió d’herba, sense depredadors, i guardes protegint-los de la presència d’éssers humans que poguessin traspassar el mur. Una manera de revisar les fets històrics al voltant del mur, des d’un punt de vista distanciat (el més neutral possible) amb un toc d’ironia, des de que es va erigir fins que va desaparèixer. Tal i com diu la sipnosi del documental: “Ells encara estan aprenent a viure en el món lliure, en molts casos, de la mateixa manera que ho fan els ciutadans d’Europa de l’Est”. Aquesta coproducció alemanya-polonesa, va ser aclamada àmpliament per la seva manera d’explicar la història, fins a rebre una nominació a l’Oscar al 2010.

DILLUNS 24 DE NOVEMBRE // 19:30 H
DISKO JA TUUMASÔDA – LA MÚSICA DISCO I LA GUERRA ATÒMICA

Documental // País: Estònia-Finlàndia // Durada: 80’ // Any: 2009 // Director i guionistes: Jaak Kilmi, Kiur Aarma // Intèrprets: Gerda Viira, Oskar Vuks, Toomas Pool

disco_atomic_war

Karel viu a l’interior d’Estònia, però cada cap de setmana visita als seus familiars a Tallinn. A una hora determinada tota la família (tota la ciutat) s’asseu davant la TV. Un espectacle inimaginable és a punt de començar: “Dallas”. Al dia següent a l’escola no es parlarà de res més. Gràcies a la pura proximitat geogràfica, les costes d’Estònia rebien les ones catòdiques procedents de Finlàndia. Les similituds lingüístiques, i les ànsies de veure coses noves , allunyades dels símbols caducs d’un regim anquilosat, van fer la resta. Ben aviat, una nova generació va caure fascinada per les aventures del “Coche Fantástico”, “McGiver” o l’imparable ritme de la música disco. Amb les tècniques del ‘mockumentary’ la pel·lícula explica la història d’una estranya guerra per la informació, on un règim totalitari s’encara als herois de la cultura popular. I perd. De com la nova generació va moure simbòlicament la línia de front de la Guerra Freda a un espai on no es podien posar murs. Una història sobre com fer-se gran a la Unió Soviètica que va fascinar a mig mon (Millor documental als Festivals de Varsòvia o Jihlava), que va a arribar a estrenar-se comercialment als Estats Units.

DILLUNS 1 DE DESEMBRE // 19:30 H
DRAGAN WENDE/WEST BERLÍN – BERLÍN OCCIDENTAL

Documental // País: Sèrbia i Alemanya // Durada: 87’ // Any: 2013 // Directors i guionistes: Lena Müller, Dragan von Petrovic i Vuk Maksimovic

dragan_wende_1

Vuk, un jove càmera de Sèrbia, s’embarca cap a Berlin, a visitar el seu tiet Dragan, tot un mite per a ell. Dragan va ser el rei del carrer, l’heroi corrent de la hedonista escena disco del Berlín dels 70. No només això, gràcies al seu pasaport iugoslau, Dragan i els seus amics podien creuar fàcilment d’una banda a l’altra del mur. Ningú aprofitava la bretxa al cor de la ciutat com ells, fent diner fàcil ‘important’ diversos productes, i sent els amos de l’Est amb diners de l’Oest. Però el 1989 el Mur va caure i tot va canviar. 30 anys després, Vuk descobreix un món surrealista, ple d’ex-milionaris i perdedors post-mur, amb curioses estratègies de supervivència. Un tros boig de la història mundial explicat des de la cuina d’un excèntric i arruïnat porter de cabaret. Una emotiva peça d’història familiar des de la dimensió històrica de la guerra freda. Un afectuós retrat ple d’humor (negre), imatges d’arxiu impactants i música: emotiu, educatiu i entretingut tot d’una. Aquest documental tragicòmic amb els seus carismàtics personatges va conquerir mig món amb premis a diversos festivals. Això no és una guia turística de Berlín, és la versió d’en Dragan Wende, on la correcció política no és una prioritat.

 

El festival REC busca el seu jurat jove

27 de octubre de 2014

Foto: Jaime Rojas

L’experiència es repeteix després de l’èxit de l’any passat, amb la col·laboració de diversos centres educatius de Tarragona: els aspirants han d’estar cursant estudis audiovisuals o participar activament en el món del cinema local

El REC Festival Internacional de Cinema de Tarragona busca cinc joves que estiguin cursant estudis audiovisuals i/o participin activament en el món del cinema de la província de Tarragona. Els seleccionats formaran el segon Jurat Jove del festival, que atorgarà un dels premis del festival. Els aspirants han de respondre aquest qüestionari i enviar-lo abans del 10 de novembre a produccio@festivalrec.com, juntament amb una carta de motivació, una crítica d’una pel·lícula d’una o dues pàgines i el currículum vitae.
I l’experiència es repeteix després de l’èxit de l’any passat, amb la col·laboració de diversos centres educatius de Tarragona. Els primers integrants d’aquest jurat van ser David Aymerich, Mireia Ribé, Ivan Fernández, Joan Coll i Pablo Carlosena i van decidit atorgar el premi a millor pel·lícula a la islandesa “Of horses and men” de Benedikt Erlingsson “per l’habilitat de l’autor a l’hora de tractar temes universals com l’avarícia, l’amor, el sexe i la mort. Tot això tractat des d’una particular perspectiva carregada d’humor i ironia que mostren la cara més ridícula i tràgica de l’ésser humà”. També van considerar en menció especial a “Costa da morte” de Lois Patiño “per la seva capacitat de generar debat entre l’home i la natura, i on el principal diàleg es la forma”.
Els altres premis del festival són la millor Òpera Prima REC ’14 (amb un jurat Internacional), el de l’Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics (ACCEC) i el del Públic a la millor Òpera Prima sense distribució (per votació popular amb mitjana ponderada entre vots i assistents a les projeccions).

Què és Primer Test? T’ho expliquem en aquest reportatge

18 de octubre de 2014

 
L’Aida Bañeres, de l’equip de producció, parla al canal Tac12 de la nova convocatòria Primer Test, adreçada a directors novells que es troben en fase de postproducció dels seus llargmetratges de debut i fa un repàs a les diferents seccions del Festival REC.

 

El termini d’inscripció de ‘Primer Test’ s’allarga fins el 31 d’octubre

15 de octubre de 2014

Liliana Torres, guanyadora del Premi de la Crítica 2013 (“Family Tour”). Foto: Jaime Andrés Rojas Mickan

Estàs treballant en un llargmetratge en fase de post-producció i busques assessorament? Tens talent, ja estàs donant els últims retocs al teu projecte, però t’has perdut en un mar de dubtes? T’ha passat la data límit per presentar-te a la nova convocatòria Primer Test del REC Festival Internacional de Cinema de Tarragona?
Avui és el teu dia de sort! Fent cas a les demandes de productors i professionals del sector, el Festival REC ha decidit ampliar el termini de la convocatòria Primer Test  per llargs en post-producció fins el 31 d’octubre. Encara ets a temps d’emplenar el formulari i convertir-te en un dels tres creadors novells que presentaran els seus treballs a porta tancada a un conjunt d’agents i decision makers. T’aconsellaran per acabar el muntatge, et guiaran i t’ajudaran en el llançament del producte als circuits comercials. Llegeix les bases i aprofita aquesta oportunitat única de trobar respostes a les teves preguntes.
En la seva aposta per descobrir i promocionar els nous talents, el REC fa un pas endavant amb aquesta proposta innovadora per donar suport i acompanyar als creadors a l’inici de la seva carrera. Aquest espai inèdit pretén generar discussions creatives i constructives per acabar d’ajustar les obres i impulsar la seva entrada al mercat internacional. Les jornades de Primer Test es realitzaran els dies 5 i 6 de desembre, durant la celebració del REC, on els autors seleccionats podran interaccionar amb els creadors dels millors debuts de la temporada, que acaben de viure el procés pel que ells s’estan preparant.
Què estàs esperant?

Si necessites algun aclariment, ens pots enviar un mail a produccio@festivalrec.com. T’avancem en primícia alguns dels membres del grup d’experts:

VIOLETA BAVA
Programadora de cinema i productora. Delegada de cine espanyol i sud-americà al Festival de Cine de Venècia i a Doha (Qatar). Panelista a Torino Film Lab, on assessora i ajuda a donar forma a projectes. Directora de BAL LAB, la fàbrica audiovisual de l’argentí BAFICI.

PAMELA PIANEZZA
Programadora de cine i periodista. Membre del comitè de selecció de la Setmana de la Crítica del Festival de Cannes, i col·laboradora de diversos esdeveniments. Editora en cap de Tess Magazine, crítica de cine a Liberation, GQ, i altres publicacions.

MATTEO OLEOTTO
Director i actor italià. Premi del Públic a la Mostra de Venècia 2013, entre molts altres guardons, amb “Zoran Il mio nipote scemo”. Va visitar diversos festivals amb els seus curts, i el seu primer llarg l’ha portat un pas més enllà, obrint-se pas a les taquilles de diversos països europeus com Alemanya, Eslovènia, països balcànics amb Operation Kino (Sarajevo IFF), al mateix temps que experimentava els diversos models de distribució.

El REC lidera un projecte europeu sobre la caiguda del mur de Berlín

13 de octubre de 2014

El cicle Off the Wall viatjarà a Itàlia, França, Espanya, Finlàndia, Estònia i d’altres països durant més de mig. A Tarragona es projectarà tots els dilluns de novembre al CaixaFòrum i al desembre a l’Antiga Audiència dins del propi Festival REC al programa OFF THE WALL de cinema

La iniciativa, que coincideix amb el 25è aniversari de la caiguda del mur de Berlín, consolida l’aposta per la internacionalització del REC: és una selecció de pel·lícules rodades durant els últims cinc anys d’una nova fornada d’autors de l’Europa de l’Est que van viure la seva infantesa a les acaballes del sistema soviètic.
El REC Festival Internacional de Cinema de Tarragona lidera un projecte europeu que, amb el punt de partida de la caiguda del mur de Berlín, està centrat en les acaballes del sistema soviètic i la fascinació per l’occident i pel model capitalista. Off the Wall, fruit d’una acurada recerca, és una selecció d’una desena de films rodats durant els últims cinc anys per joves creadors de l’Europa de l’Est que comparteixen un tema recurrent: una suma de vivències d’un passat comú a l’altra banda del teló d’acer. La iniciativa, que consolida l’aposta per la internacionalització del REC, compta amb el suport per a foment de nous públics de Creative Europe de la Unió Europea.
El mes de novembre, coincidint amb el 25è aniversari de la caiguda del mur de Berlin, el cicle començarà una gira que el portarà pels principals festivals d’Itàlia, França, Finlàndia, Estònia, Holanda i Bòsnia-Hercegovina i en les properes setmanes arribarà a Tarragona. Les primeres pel·lícules es projectaran durant el mes de novembre a CaixaFòrum i la resta formaran part del  Focus In que cada any el Festival REC dedica a una corrent del cinema contemporani.

Amb distància i proximitat

cartellaintcalifornia

Les primeres pel·lícules són ALL THAT I LOVE (3 de novembre), sobre un grup de rock format per adolescents a la Polònia Comunista, quan al sindicat Solidarnost començava a influir a la societat amb les seves idees renovadores, i THIS AIN’T CALIFORNIA (10 de novembre) sobre un grup d’skaters del Berlin Oriental. Amb patins fets per ells mateixos, i una roba allunyada de la moda ianqui, fan skate pel pur plaer de divertir-se i plasmar la seva rebel·lia davant d’un sistema que els oprimeix.
Les pel·lícules, ficcions i documentals són d’una generació de directors, nascuts des de mitjans dels anys 70 a Sèrbia, Estònia,  Polònia i altres països de l’Est, que van passar la seva infantesa al final del sistema soviètic. Carrera espacial, camps estiuencs de pioners, cançons i exercicis col·lectius i l’imaginari comunista poblaven el seu món. Eren les projeccions simbòliques d’un univers que va caure a finals dels 80.
Ara, des de la perspectiva de la seva creativitat i l‘entrada en l’edat adulta, presenten el seu punt de vista, quan s’acompleixen 25 anys de la caiguda de la principal representació física d’aquella separació: el Mur de Berlín. Des de la distància que atorga el temps però des de la proximitat de les vivències en pròpia pell, ens brinden aproximacions a la imatge del “nosaltres” allunyada de les dicotomies dels primers anys, una mirada nostàlgica o més analítica en ocasions, a voltes còmica i autocrítica, sovint sorprenent.

dragan_wende_1

Afronten alhora la fascinació que projectava Occident, la seducció que provocava les noves cultures juvenils, les atractives imatges que es filtraven entre les esquerdes del mur. Un teló imaginari que actuava de dic d’un sistema capitalista que va imposar els seus principis a gairebé tot el món i que s’ha anat desbordant fins arribar al moment actual. Repensant com es mirava cap a l’altra banda, Off the Wall planteja la incògnita de la correspondència d’aquesta imatge projectada, situant-nos a nosaltres, els occidentals, davant un mirall inimaginable.
El director del REC, Xavier García Puerto, explica que la intenció del projecte és donar a conèixer la història recent d’una part fonamental d’Europa, gràcies al treball d’una nova fornada de directors amb una mirada fresca però amb el bagatge d’una llarga tradició cinematogràfica. Les obres van del documental fins a la ficció històrica, passant pel mockumentary i el found footage, i donen les claus per entendre els esdeveniments europeus de l’avui i l’ara. Al mateix temps, el cicle també pretén que els creadors emergents dels països més petits tinguin l’oportunitat d’accedir al públic de l’Europa occidental i compartir les seves experiències a l’altra banda.

Els creadors del projecte

OFF THE WALL és un projecte pensat per Xavier García Puerto, programador del Festival REC i Tallinn Black Nights; Vladan Petkovic delegat per als Balcans d’ Screen International y programador a Sarajevo IFF; Tristan Priimägi, cap de relacions internacionals del Estonian Film Institute i programador de DocPoint Helsinki; a més de Markéta Houdouskova, programadora de A l’Est du Nouveau, de Rouan, i redactora en cap de FilmNewEurope.
El cicle Focus in E l cicle Focus In és una aposta temàtica del festival REC per captar algunes de les propostes més interessants i destacables del cinema dels nostres dies. Es tracta de recollir un moment, un moviment, una actitud destacada entre els directors del cinema actual i que es visualitza més enllà d’escoles, grups o idiosincràsies nacionals. La iniciativa es va estrenar el 2011 amb “Box to Box de la Galeria a la taquilla”, el 2012 es va centrar en les joves, valentes i arriscades “Girls On Fire” i l’any passat “Eurobronx” va ser el reflex dels grups socials construïts al marge de la idea cada cop més difosa de societat del benestar. Com sempre, totes les pel·lícules es projecten en exclusiva estrena a Catalunya.

 

El REC innova amb un ‘Primer Test’ per llargmetratges de creadors novells en fase de post-producció

26 de agost de 2014

El Festival Internacional de Cinema de Tarragona, que se celebrarà del 3 al 8 de desembre, ha presentat les bases d’aquesta nova convocatòria pensada per autors que busquin donar els últims retocs a les seves obres i llençar-les al mercat

Els tres millors treballs es projectaran en sessions a porta tancada amb productors, directors, consultors, sales agents i distribuïdors que els faran un assessorament i valoració

El certamen, que s’ha convertit en una plataforma de projecció de joves directors, també torna a obrir la convocatòria del concurs internacional ‘Òpera Prima’

Tres directors espanyols tindran l’oportunitat de tenir un Primer Test dels seus projectes en fase final de muntatge realitzat per experts audiovisuals. En la seva aposta per descobrir i promocionar els nous talents, el REC Festival Internacional de Cinema de Tarragona ha convocat un nou concurs pensat per autors que busquin assessorament per donar els últims retocs als treballs, promocionar-los i afavorir-ne l’entrada als circuits comercials per arribar als espectadors.

El festival ha seguit models ja existents per crear una proposta genuïna i única a Espanya centrada en pel·lícules de nous directors. Així doncs, es tracta d’una fórmula pionera en consonància amb l’especialitat del REC per donar suport als creadors que comencen la seva carrera.

D’altra banda, el festival ha tornat a convocar el concurs internacional Òpera Prima per creadors que hagin dirigit el seu primer llargmetratge (o el segon, en cas que el primer no s’hagi estrenat comercialment a Espanya). Els films seleccionats formaran part de la principal secció competitiva internacional del festival i optaran a diferents guardons. Directors com Steve McQueen (guanyador de l’Oscar amb “12 Years Slave”) amb HUNGER, Mar Coll (”Tres Dies amb la Família”), o Malik Bendjelloul (“Searching for Sugar Man”), per posar uns exemples, van participar en edicions anteriors.

Primer Test’, un  espai de trobada inèdit abans del llançament

La convocatòria Primer Test és una nova manera de col·laboració amb els autors que tot i comptar amb talent i experiència, com diu el director del REC, Xavier García Puerto, en la majoria de casos es troben rodejats de dubtes, sense cap guia per portar a terme els seus projectes i sense masses respostes una vegada que finalitzada l’obra.

Davant d’aquest panorama, en la seva 14a edició el REC presenta Primer Test per ajudar a formular resposta a alguna d’aquestes consultes generalitzades entre els nous realitzadors. La iniciativa pretén generar un espai inèdit perquè un grup de directors i productors puguin presentar els seus projectes en fase final de muntatge a una selecció d’experts que els faran una assessorament. Els tres llargmetratges escollits es presentaran en sessió a porta tancada a productors, consultors, sales agents i distribuïdors.

L’objectiu és generar discussions creatives i constructives per acabar d’ajustar les obres i impulsar la seva entrada al mercat internacional. Las jornades del Primer Test es realitzaran els dies 5 i 6 de desembre, durant la celebració del REC. D’aquesta manera, els autors seleccionats també tindran l’oportunitat d’interactuar amb els creadors dels millors debuts en el llargmetratge de la temporada, que justament acaben de realitzar el procés pel qual ells s’estan preparant.

Així doncs, els convidats col·laboraran en l’elaboració de l’obra aportant la seva experiència, les seves propostes i suggeriments per encarar la carrera comercial, la posada en circulació i trobada amb l’espectador en un futur immediat. Aquest projecte s’enceta amb la participació directa del PICE, el programa per a la internacionalització de la Cultura, d’Acción Cultural Española (AC/E), a més d’altres col·laboracions.

Òpera Prima, la principal secció internacional

Després de tretze anys en constant evolució i amb la principal secció internacional totalment consolidada, el festival continua dibuixant un diàleg amb la contemporaneïtat del cinema actual i obre novament la convocatòria del seu concurs estrella. Òpera Prima Internacional accepta primeres obres de qualsevol format, ficció o documental, amb un mínim de 60 minuts de durada, finalitzades entre gener de 2013 i setembre de 2014, i no estrenades en pantalles comercials espanyoles.

Les obres seleccionades seran projectades en el programa oficial del festival i competiran per quatre premis: Millor Òpera Prima REC ’14 (amb un jurat Internacional), el del Jurat Jove, el de l’Associació Catalana de Crítics i Escriptors Cinematogràfics (ACCEC) i el del Públic a la millor Òpera Prima sense distribució (per votació popular amb mitjana ponderada entre vots i assistents a les projeccions).

Mostres no competitives

També s’obre la convocatòria per als creadors del territori per participar a la secció “Autors de Tarragona”, que des de 2012 és una mostra no competitiva. La participació a la resta de mostres no competitives serà per invitació cursada des de l’organització. No obstant, el Festival es declara obert a rebre obres en el cas que els autors desitgin donar a conèixer les seves creacions i tenir la possibilitat de ser incloses en les seccions no competitives.

Bases

Les bases d’Opera Prima ja es poden consultar al web www.festivalrec.com (o clicant aquest enllaç directe). El termini de presentació s’acaba el 3 d’octubre. Les bases del primer test estaran disponibles a partir de l’1 de setembre i els directors es podran inscriure fins el  31 d’octubre. Als documents del web hi trobareu informació més informació sobre els requisits de participació i presentació de les obres, la composició dels jurats, els formularis d’inscripció, la documentació necessària i l’enviament del material.

Subscriu-te al newsletter